Sluit

Waar ben je naar op zoek?

Zelfredzaam dankzij ‘nieuw’ IT-materiaal

In 2016 startte Hilde Wobma en Klaas Jan Bakker samen met huiswerkbegeleiding voor vluchtelingen tussen 12 en 18 jaar. Extra lesmateriaal bleek meer dan welkom om de kinderen maximaal te ondersteunen. Terberg Foundation doneerde twee laptops, zodat de kinderen ook verslagen en sommen kunnen maken door middel van digitale onderwijsprogramma’s.

Uit de Zenderstreek

De Terberg Foundation doneerde twee nieuwe laptops aan dit mooie project in IJsselstein en Zenderstreeknieuws schreef er een stuk over.

“Dit maakt het lesgeven makkelijker en biedt extra oefenmogelijkheden voor onze leerlingen”, aldus Hilde Wobma en Klaas Jan Bakker. Het project ‘Huiswerkbegeleiding voor nieuwkomers’ biedt jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud uit bijvoorbeeld Syrië, Irak, Iran en Eritrea extra onderwijs aan. Deze kinderen komen via het Ithaka (ISK-Internationale Schakel Klas) binnen en worden 2-ledig begeleid, dat betekent kennisvergaring in Wiskunde, Engels, en Nederlands. Daarnaast is ook het sociale aspect belangrijk. Voor veel buitenlandse kinderen is het integratieproces moeilijk, vooral als ze ook door hun Nederlandse klasgenoten geplaagd worden.”

In mei 2016 zijn Hilde Wobma en Klaas Jan Bakker samen gestart met huiswerkbegeleiding voor vluchtelingen tussen 12 en 18 jaar. Hilde Wobma is al jarenlang docent Nederlands en Klaas Jan Bakker heeft een technische achtergrond waardoor ze elkaar goed aanvullen.

De meeste kinderen komen uit oorlogsgebieden zoals Syrië, Afghanistan of Irak en hebben jaren onderwijs gemist. In Nederland worden zij op de Internationale SchakelKlas (ISK) geplaatst waar ze klaar worden gestoomd voor het reguliere onderwijs. Ondanks dat de ISK de leerlingen onderwijs op maat biedt, blijkt extra ondersteuning voor lastige vakken en de aanpak van huiswerk nodig voor deze kinderen. De kinderen kunnen op basisschool de-WIJ op eigen initiatief elke dinsdag en donderdagavond tussen 18:30 en 20:00 extra assistentie krijgen in Nederlands, Engels, wiskunde en natuurkunde. Op deze avonden komen maximaal 10 leerlingen waar men uiteenlopende vragen kan voorleggen om zo hun eigen leerproces verder te stimuleren.

Uit het persoonlijk contact met Hilde kwam duidelijk naar voren dat extra (les)faciliteiten meer dan welkom zijn om de kinderen maximaal te ondersteunen. Terberg Foundation doneerde twee laptops zodat de kinderen ook verslagen en sommen kunnen maken door middel van digitale onderwijsprogramma’s.

Terberg Foundation zien dit als een mooi en kleinschalig project in lijn met de visie die we voor onze foundation voor ogen hebben. We willen net als Hilde Wobma en haar team, de jongeren die als vluchteling hier binnenkomen, de optimale kansen bieden om te integreren. Door middel van de laptops hopen we hier een steentje aan bij te dragen.

Op de avond van de overhandiging vertelde Joudi ons dat ze stage loopt bij het Kruidvat en daar een stageverslag over moet maken. Vooral de steun in begrijpend lezen, grammatica en de wiskundeopdrachten vindt ze fijn. Overigens kon ze ons al prima te woord staan in het Nederlands! Inmiddels zijn de laptops in bruikleen overhandigd en worden deze volop gebruikt.

Meedoen in de samenleving is een belangrijk speerpunt voor Pulse. Essentieel hierbij is communicatie. Fantastisch dat wij nu de middelen hebben om een bijdrage te leveren aan het taalprogramma in Lopik.

André van Dijk – Raad van Toezicht, Stichting Pulse Lees meer ››

Dit doen we nog meer

Alles bekijken

Ook samen werken aan een beter leven?
Doe jouw aanvraag!

Project aanmelden
© 2024 – Terberg Foundation
Delen
Via WhatsApp Via Facebook Via Twitter Via LinkedIn URL kopiëren
URL succesvol gekopieerd.
Er is iets fout gegaan, de URL kon niet gekopieerd worden.